Tuesday, February 13, 2018

Πανακότα με φρέσκια βανίλια

Σίγουρα δεν είμαι επό εκείνες που περιμένουν πώς και πώς την γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου. Η ιδέα ότι πρέπει να γιορτάσω τον έρωτά μου ντε και καλά, μαζί με εκατομμύρια άλλους, μου είναι απωθητική.




Αυτό δεν ίσχυε πάντα. Στην εφηβεία μου, άντε και λίγο μεγαλύτερη, η μέρα του Αγ. Βαλεντίνου ήταν από τις μέρες που πρόσμενα κάθε χρόνο με ανυπομονησία. Την γιόρταζα με τον φίλο μου και περίμενα να μου πάρει κάρτα και λουλούδια. Ουσιαστικά περίμενα να μου κάνει ερωτική εξομολόγηση κι όταν τελικά το έκανε ήμουν το πιο ευτυχισμένο πλάσμα στον κόσμο.




Κι εξακολουθώ να είμαι, κι αυτό γιατί έχω την τύχη να είμαι με τον άνθρωπο που αγαπώ, τον άντρα με τον οποίο μοιράζομαι την ζωή μου, με τα καλά και τα κακά της, και που χωρίς αυτόν δεν θα ήμουν η γυναίκα που είμαι σήμερα. Κι ένας από τους τρόπους με τον οποίο του δείχνω την αγάπη μου, σχεδόν σε καθημερινή βάση, είναι μέσω της μαγειρικής μου.




Λατρεύει το φαγητό (αν δεν ταιριάζαμε δεν θα συμπεθεριάζαμε) κι ακόμα πιο πολύ τα γλυκά. Αντιθέτως ωστόσο μ’ εμένα, δεν είναι σκληροπυρηνικός σοκολατομανής και πολλές φορές προτιμά την βανίλια, οπότε αν ήταν να του φτιάξω ένα γλυκό γι’ αυτή τη μέρα, θα ήταν σίγουρα αυτή η πανακότα.




Είναι πανεύκολη και γρήγορη στην ετοιμασία της, και είναι υπέροχη αν φτιαχτεί σωστά. Διότι μια πανακότα-λάστιχο ή πανακότα που λιώνει και διαλύεται στο πιάτο είναι κάτι που ούτε στον χειρότερο εχθρό μου δεν εύχομαι. Όταν όμως η συνταγή είναι σωστή, τότε δεν υπάρχει φόβος. Κι αυτή η συνταγή, είναι η σωστή.




Πλούσια, δίχως να είναι πολύ γλυκιά, κρεμώδης, βελούδινη πανακότα που λικνίζεται πάνω στο πιάτο, δελεάζοντάς σε με την γνήσια, αρωματική γεύση της βανίλιας που μόνο ο φυσικός λοβός μπορεί να της χαρίσει.




Θα ήταν εξαίσια σερβιρισμένη με μερικά φρέσκα σμέουρα ή φραγκοστάφυλα, ή μια σάλτσα από σμέουρα (συνταγή-μπαλαντέρ για πολλά γλυκά) που έχει ελαφρώς όξινη και φρουτένια γεύση η οποία ταιριάζει πολύ με την βανίλια και που θα αλαφρύνει την πλούσια υφή της πανακότα, αλλά και σκέτη είναι εξαιρετική.









Πανακότα με φρέσκια βανίλια

Η γεύση της βανίλιας σ’ αυτή την πανακότα είναι εκπληκτική, κι αυτό οφείλεται στη χρήση φρέσκιας βανίλιας. Αν δεν έχετε φρέσκια βανίλια, το αμέσως καλύτερο είναι η πάστα βανίλιας η οποία περιέχει σποράκια βανίλιας. Μην χρησιμοποιήσετε εκχύλισμα ή σκόνη βανίλιας γιατί δεν είναι το ίδιο. Αφήστε που η φρέσκια βανίλια, πέρα από γεύση, χαρίζει και υπέροχη εμφάνιση στην πανακότα.




Μερίδες: 2

Υλικά
1½ φύλλο ζελατίνης
250 γρ. κρέμα γάλακτος, πλήρης (35% λιπαρά)
20 γρ. ψιλή ζάχαρη
1 λοβό βανίλιας, κομμένα στη μέση κατά μήκος και ξεσποριασμένο (ή 1 γεμάτο κουταλάκι γλυκού πάστα βανίλιας)

για το σερβίρισμα (προαιρετικά)
- Σάλτσα από σμέουρα (ονομάζεται coulis / κουλί) (συνταγή εδώ – γίνεται και με καταψυγμένα σμέουρα)
- Φρέσκα σμέουρα, φραγκοστάφυλλα ή άλλα φρούτα του δάσους

Ειδικά εργαλεία: σύρμα, σίτα, μικρά ράμεκινς ή μεταλλικά φορμάκια, πλαστική μεμβράνη


Προετοιμασία
Προσθέστε τα φύλλα ζελατίνης σε ένα μπωλ και καλύψτε τα με κρύο νερό βρύσης. Αφήστε να μουλιάσουν για 15 λεπτά μέχρι να μαλακώσουν.

Εντωμεταξύ, σ’ ένα κατσαρολάκι, προσθέστε την κρέμα γάλακτος, τη ζάχαρη, την κομμένη βανίλια και τα σποράκια (ή την πάστα βανίλιας) και τοποθετήστε σε μέτρια προς δυνατή φωτιά. Ανακατέψτε με μια σπάτουλα μέχρι να διαλυθεί η ζάχαρη και μόλις το μείγμα πάρει βράση, αποσύρετε αμέσως την κατσαρόλα απ’ τη φωτιά. Αφαιρέστε τον λοβό βανίλιας.
Αφαιρέστε τα φύλλα ζελατίνης απ' το μπωλ και στείψτε τα καλά με τα χέρια σας. Προσθέστε τα στο μείγμα της κρέμας γάλακτος και ανακατέψτε καλά μ’ ένα σύρμα ώστε να διαλυθούν. Περάστε το μείγμα μέσα από ένα ψιλό κόσκινο/σίτα και αφήστε το να πέσει μέσα σε μια κανάτα.

Μοιράστε το μείγμα της πανακότα ανάμεσα στα δυο φορμάκια ή ράμεκινς.
Παρεμπιπτόντως, εγώ χρησιμοποίησα μικρά φορμάκια για μπριός που το έκαναν λίγο δύσκολο να τα ξεφορμάρω. Κάποιοι λαδώνουν ελαφρά τις φόρμες πριν χύσουν μέσα την πανακότα αλλά εγώ ποτέ δεν το κάνω γιατί δεν μου αρέσει αυτή η λαδίλα στην πανακότα μου, οπότε δεν σας προτείνω να το κάνετε.

Καλύψτε την πανακότα με πλαστική μεμβράνη ώστε να εφάπτεται και βάλτε στο ψυγείο για να κρυώσουν και να σφίξουν, γύρω στις 5 ώρες.

Ξεφορμάρισμα της πανακότα: Η πανακότα δεν κολλάει σε λείες επιφάνειες αλλά «βεντουζάρει», που σημαίνει πως αν δημιουργηθεί ένα μικρό κενό αέρος, μπορεί εύκολα να ξεφορμαριστεί. Αυτό γίνεται είτε με το να περάσετε ένα μαχαίρι γύρω-γύρω απ’ την πανακότα, είτε με το να πιέσετε τις άκρες της περιμετρικά. Μόλις λοιπόν αφαιρέσετε την πανακότα απ’ το ψυγείο, κάντε αυτό που περιγράφω παραπάνω κι αμέσως βυθίστε για 3 δευτερόλεπτα το φορμάκι κατά τα ¾ μέσα σε καυτό νερό. Προσέξτε μην μπει νερό μέσα στη φόρμα. Αμέσως αναποδογυρίστε την πανακότα πάνω στο πιάτο που θα την σερβίρετε και χτυπήστε μια-δυο φορές το φορμάκι πάνω στο πιάτο μέχρι να βγει. Σερβίρετε αμέσως.

Σημείωση: Σε περίπτωση που φτιάξετε την σάλτσα με σμέουρα, μην την περιχύσετε πάνω από την πανακότα αλλά γύρω-γύρω γιατί θα φαίνεται πιο ωραία.




3 comments:

  1. Ωραιο πιάτο,
    ωραίο τραπεζομάντηλο,
    ωραία φαίνεται η πανακότα!
    Στην υγεία του Αγ. Βαλεντίνου και ας μην τον πιστευουμε ;)

    ReplyDelete
  2. 1.5 φύλλο ζελατίνης πόσων γραμμαρίων? γιατί κυκλοφορούν διάφορα. Ευχαριστώ..

    ReplyDelete