Friday, June 24, 2011

Απόδραση

Το Σάββατο που μας πέρασε ήταν ζοφερό. Συννεφιά, μαυρίλα, βροχή. Με άλλα λόγια, κλασικό ολλανδικό καλοκαίρι. Όμως εγώ είχα άλλα σχέδια. Δεν είχα σκοπό να κάτσω μέσα μεμψιμοιρώντας για τις άθλιες καιρικές συνθήκες. Όχι.



Η θέα απ' το παράθυρο της κουζίνας μου


Σηκώθηκα λοιπόν απ΄το ζεστό μου κρεβατάκι, έφαγα το πλούσιο σε φυτικές ίνες πρωϊνό μου και αποφάσισα πως θα κάνω εξόρμηση στην καταπράσινη ολλανδική ύπαιθρο. Έπρεπε πρώτα φυσικά να ξυπνήσω τον κοιμώμενο Σ. Δύσκολο εγχείρημα που ελόχευε κινδύνους, αλλά κάποιος έπρεπε να το κάνει. Για άλλη μια φορά επιβεβαιώθηκε το σοφότατο ρητό "ο επιμένων νικά" κι έτσι έπειτα από μερικές προσπάθειες, τα κατάφερα. Αλώβητη.






Έλα όμως που είμαι κορίτσι της πόλης. Έλα που θέλω γερό έναυσμα για να ξαμοληθώ στα λιβάδια. Έλα που θέλω να έχω και ανταμοιβή για αυτή την έκθεση στο τόσο οξυγόνο και ανοιχτοσύνη.
Τυρί! Βούτυρο! Γάλα! Αβγά! Φρέσκα! Κατευθείαν από την αγελάδα!
Ήταν αρκετά όλα αυτά για να με πείσουν;
Ω, ναι!






Μπήκαμε λοιπόν στο αυτοκίνητό μας, με μερικά νόστιμα χειροποίητα κουλουράκια στο χέρι—τα οποία μου έστειλε η Ιωάννα από την Ελλάδα μαζί με ένα τέλειο άλειμμα ταραμά—με τον Σ να εκτελεί χρέη συνοδηγού και dj και εγώ να οδηγώ γεμάτη προσμονή προς μια φάρμα μόλις μισή ώρα έξω από την Χάγη.






Μισή ώρα έξω από την Χάγη. Μισή ώρα έξω από την πόλη. Μισή ώρα έξω από την πολυκοσμία και την φασαρία, αντικρίζεις αυτό.






Κι αυτό.






Κι αυτό.






Αυτή η φάρμα, η οποία βρίσκεται μόλις τρία χιλιόμετρα έξω από την πόλη του Leiden, φτιάχνει ένα από τα καλύτερα τυριά Leidse στην Ολλανδία, το Boeren-Leidse met sleutels kaas (Π.Ο.Π.). Είναι ένα τυρί που φτιάχνεται αποκλειστικά σε αγροκτήματα, προέρχεται από την περιοχή Leiden της Νότιας Ολλανδίας και είναι εύκολα αναγνωρίσιμο από την κοκκινο-καφέ επίστρωση και την επίσημη σφραγίδα με τα κλειδιά της πόλης του Leiden στην κορυφή του. Πρόκειται για ένα ημίσκληρο, αγελαδινό τυρί με χαμηλά λιπαρά, το οποίο φτιάχνεται με ωμό αποβουτυρωμένο γάλα και την προσθήκη σπόρων κύμινου κι έχει μια κρεμώδη, έντονη αλλά και πικάντικη γεύση που είναι μοναδική.






Η προσθήκη μπαχαρικών σε τυριά είναι πολύ κοινή στην Ολλανδία και χρονολογείται από το 1600 μ.Χ., όταν η Ολλανδική Εταιρεία Ανατολικών Ινδιών κυριαρχούσε στο παγκόσμιο εμπόριο μπαχαρικών. Οι Ολλανδοί γρήγορα συνήθισαν τις καινούριες και συναρπαστικές πικάντικες γεύσεις των μπαχαρικών και έτσι άρχισαν να τις ενσωματώνουν στα τοπικά τους τυριά.



Όποτε βλέπω αυτή την φωτογραφία, μoυ'ρχεται να τραγουδήσω αυτό το κομμάτι



Το αγρόκτημα που επισκεφθήκαμε, με το όνομα "De Keizershof" (Ο κήπος του αυτοκράτορα), διοικείται από την οικογένεια Van Leeuwen από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 κι εκτός από το τυρί Leidse, είναι επίσης διάσημοι για το Boeren-Roomboter τους, δηλαδή το αγελαδινό βούτυρο γάλακτος. Αυτό είναι ένα πολύ πλούσιο βούτυρο που φτιάχνεται με την κρέμα που μαζεύουν απ' την επιφάνεια του γάλακτος το οποίο χρησιμοποιούν για να φτιάξουν τυρί. Το βούτυρο αυτό όπως και το τυρί Leidse είναι κατεγραμμένα στο Ark of Taste, ένα διεθνή κατάλογο τοπικών προϊόντων/τροφίμων που απειλούνται με εξαφάνιση και το οποίο διατηρείται από το παγκόσμιο κίνημα Slow Food.






Αυτό το βούτυρο είναι αληθινό βούτυρο και είναι νοστιμότατο. Αγοράσαμε μισό κιλό (ναι, ναι, τόσο πολύ) και τα πρώτα 250 γραμμάρια εξαφανίστηκαν σε ένα-δυο μέρες.
Το πασαλείψαμε σε pain rustique,






σε ψωμί ολικής αλέσεως






και σ' αυτό το ολλανδικό καλαμποκόψωμο.






Επίσης, δεν υπήρχε περίπτωση να παραλείψουμε να αγοράσουμε μια ντουζίνα φρεσκότατα αβγά από τις κότες της φάρμας—οι οποίες έτρεχαν ελεύθερες μες στην χαρά, τρελαίνοντας τον σκύλο του αγροκτήματος (ο οποίος παρεμπιπτόντως ερωτεύτηκε τον Σ και τον ακολουθούσε παντού)—και δυο λίτρα φρέσκο, ωμό (μη παστεριωμένο) αγελαδινό γάλα.






Ο Σ ρώτησε την αγρότισσα αν πρέπει να βράσουμε το γάλα πριν το πιούμε κι ένα κύριος που περίμενε κι αυτός να αγοράσει γάλα γέλασε με την άγνοιά μας. "Θα σου κάνει καλό", είπε με μια βαριά ολλανδική προφορά. "Πιές το έτσι όπως είναι".






Αφού φύγαμε από την πανέμορφη αυτή φάρμα, σταματήσαμε λίγο πιο κάτω σε μια άλλη, όπου έφτιαχναν φρέσκο παγωτό από το γάλα των δικών τους αγελάδων. Φυσικά δεν μπορούσα να αντισταθώ κι έπρεπε να δοκιμάσω. Ήταν από τα πιο γευστικά παγωτά που έχω φάει στην ζωή μου με μια απίστευτα κρεμώδη υφή και μια διακριτική γεύση γάλακτος.






Ανυπομονούσαμε όμως να γυρίσουμε στο σπίτι. Ανυπομονούσαμε να γευτούμε το τυρί, τ' αβγά, το βούτυρο και το γάλα που είχαμε αγοράσει.






Το ένστικτό μου, με το που βλέπω αβγά, είναι τα τηγανίσω. Aβγά μάτια-όπως τα προτιμά κι ο Σ—και πρέπει να σας πω πως ήταν α-π-ί-σ-τ-ε-υ-τ-α.






Την επόμενη μέρα, άρχισα ν' αναρωτιέμαι τί να κάνω με όλο αυτό το γάλα, πέρα από τα προφανή, και όταν είδα την συνταγή της Deb του Smitten Kitchen για σπιτικό τυρί ρικόττα, νόμισα πως είχα κερδίσει το λόττο. Το έφτιαξα την ίδια μέρα, χρησιμοποιώντας μόνο γάλα και καθόλου κρέμα γάλακτος, και ήταν απίθανο. Δεν το πίστευα πως είχα φτιάξει δικό μου τυρί. Ο Σ ξετρελάθηκε.






Χθες, καθώς άνοιξα το ψυγείο και συνειδητοποίησα ότι δεν έχω πια φρέσκα αβγά, φρέσκο γάλα και βούτυρο από την φάρμα, πήρα την απόφαση ότι αυτή την τριαντάλεπτη διαδρομή με τ' αυτοκίνητο θα την κάνω πλέον συχνά.







Φάρμα DE KEIZERSHOF
Οικογένεια Van Leeuwen
Noord Aa 4
2381 LV
Zoeterwoude
Ολλανδία


Slow Food Nederland

Δυστυχώς, στο Ark of Taste βρήκα μόνο τρία ελληνικά προϊόντα. Τα άλλα πού είναι άραγε;
Επίσης, ψάχνοντας για πληροφορίες για το ελληνικό παράρτημα του Slow Food βρήκα μόνο αυτό. Αν κάποιος έχει κάποιο άλλο link υπόψη του, παρακαλώ ας το γράψει στα σχόλια.


17 comments:

  1. ΑναστασίαJune 24, 2011 at 9:26 AM

    Μπράβο!!!!Εγώ 5 χρόνια στην Ολλανδία δεν κατάφερα να οργανωθώ τόσο καλά. Θα την επισκεφτώ τη φάρμα αύριο κιόλας να ταίσω τα παιδάκια μου κάτι καλό, φυσικό και καθαρό! Έχω βρει απίστευτες πληροφορίες για αυτή τη χώρα από εσένα. Thank you thank you. Να φτιάξουμε μια γαλατόπιτα σούπερ!!!!!

    ReplyDelete
  2. Πάλι μας ταξίδεψες υπέροχα αγαπητή μου Μάγδα!! Τόσό υπέροχα που ζήλεψα!! Θυμίθηκα κάτι παρόμοιες εξορμήσεις που κάναμε με τον αδελφό μου στην Αγγλία!! Μάλλον πρέπει να μετακομίσω κάπου που αυτές οι συγκινήσεις (τοπίου φαγητού κλπ) να έρχονται πιο συχνά στη ζωή μας!!! Την καλημέρα μου!!!

    ReplyDelete
  3. Τυροκόμος και εσύ! Έχω ενθουσιαστεί με την διαδικασία παρασκευής τυριού και γιαουρτιού! Την επόμενη φορά φτιάξει με το γάλα και γιαούρτι (αν σου αρέσει).
    Φιλάκια από Σάντον

    ReplyDelete
  4. Καλημέρα, όπως σου έγραψε και η Άρτεμις λατρεύουμε τις φάρμες και στην Αγγλία πάντα πάμε σε κάποιες. Δυστυχώς στην Ελλάδα κάτι ανάλογο δεν υπάρχει. Έχω την εντύπωση ότι κάτι έχει γίνει στην επαρχία αλλά όχι κοντά σε μεγάλες πόλεις.
    Καλό Σαββατοκύριακο.

    ReplyDelete
  5. Αναστασία — παρακαλώ! Αν πας στην φάρμα, πάρε μαζί σου αβγουλοθήκες για να σου βάλει τ' αβγά και μπουκάλια για να σου γεμίσει γάλα. Επίσης πουλάει και karnemelk (βουτυρόγαλα). Α, και κάτι άλλο. Είναι πάμφθηνα. Το γάλα έχει 0,60 λεπτά το λίτρο!

    Arti — καλημέρα! Είναι πανέμορφη η εξοχή στην Ολλανδία.
    Μετακόμισε ντε :)

    Αγγελική — αυτό που μου άρεσε στην συγκεκριμένη συνταγή ήταν ότι δεν απαιτούσε πυτιά. Πού να βρω πυτιά! Με γάλα, χυμό λεμονιού και λίγο αλάτι έφτιαξα ρικόττα, πολύ γρήγορα. Κι ήταν καταπληκτική. Θα δοκιμάσω κάποια στιγμή και γιαούρτι. Είμαι περίεργη να δω πώς θα βγει. Φιλάκια!

    Ξανθή — καλώς την! Η Ολλανδία είναι τόσο μική χώρα που δεν θες και πολύ ώρα για να βρεθείς στην εξοχή. Αυτό είναι πάρα πολύ καλό. Καλό Σαββατοκύριακο!

    ReplyDelete
  6. Πολύ πολύ ωραία περιήγηση Μάγδα!Αξιοζήλευτα τα τηγανητά αυγά σου.Τρις εύγε καλή μου...ΌΛγα

    ReplyDelete
  7. Να πω ότι ζήλεψα είναι πολύ λίγο... Η θέα από το παράθυρο της κουζίνας σου εκπληκτική και ο βαρύς συννεφιασμένος ουρανός υπέροχος!

    ReplyDelete
  8. Όλγα — ευχαριστώ! Τα τηγανητά αβγά ήταν θεϊκά!

    Ερμιόνη — πού να δεις όταν έχει ηλιοφάνεια. Είναι ακόμα πιο ωραία.

    ReplyDelete
  9. Το διάβασα μονορούφι και τώρα τρέχω να το απολάυσω και με τις παραπομπές, να ξαναδώ τις υπέροχες φωτογραφίες, να μυρίσω τα αυγά σου τηγανισμένα με το φρέσκο βούτυρο. Δυστυχώς έχω να παρατηρήσω ότι ακόμη και αν υπήρχε σε 3 χιλ. απο το σπίτι μας στην Ελλαδίτσα μας τέτοια φάρμα οι τιμές θα ήταν σουπερμάρκετ και ακριβότερες. Πολλές φορές ζηλεύω όταν διαβάζω τα post σου. Νο περνάς πάντα καλά και όπως φαίνεται και ποιοτικά.

    ReplyDelete
  10. Είσαι τόσο τυχερή! Και εμείς που σε διαβάζουμε και ταξιδεύουμε γευστικά αλλά και πραγματικά μαζί σου.
    Οι φωτογραφίες εξαιρετικές και η περιγραφή επίσης!
    Φιλιά Κυριακάτικα!

    ReplyDelete
  11. Μάγδα μου, με ταξίδεψες για άλλη μια φορά. Χαίρομαι πολύ όταν διαβάζω τις αναρτήσεις σου, τις ευχαριστιέμαι. Όμορφη εξόρμηση, γεμίζει μπαταρίες!!! Συγχαρητήρια για το τυράκι

    ReplyDelete
  12. Stupendo ! Ωραίες εικόνες,ποιοτικά προϊόντα,αγρότες επιχειρηματίες...Συγχαρητήρια στους Ολλανδούς φίλους μας.Αυτό το τυράκι με το κύμινο το ζήλεψα ;) Να 'σαι καλά Μάγδα μου !

    Baci

    ReplyDelete
  13. Να πω ότι δεν ζήλεψα; Θα ήταν σαφώς ψέμα κι' εγώ ψέματα δεν συνηθίζω να λέω (ε, καλά μπορεί να έχω πει και μερικά στην ζωή μου).
    Μ' έκανες να "σκάσω" από το κακό μου αγαπητή Μάγδα, ζηλεύοντας διαδρομές και τοπία, καθώς και τα αυγά μάτια!!

    ReplyDelete
  14. Ονειρική ανάρτηση με τα πιο απλά υλικά.
    Αγαπημένη μου Μάγδα, σε ευχαριστώ πολύ πολύ πολύ για αυτήν την ανάρτηση!
    Κάναμε μια παρόμοια εξόρμηση πριν μερικούς μήνες, γυρνώντας με αντίστοιχα προϊόντα. Το ολλανδικό βούτυρο όμως, το ζήλεψα, ομολογώ! :))))))))))))))))

    ReplyDelete
  15. Τον Αύγουστο που θα είμαι στην Ελλάδα θα σου στείλω πυτιά! Έχω πωρωθεί με το σπιτικό τυρί!

    ReplyDelete
  16. Μάγδα, πάλι στέκομαι μπροστά στον υπολογιστή λίγο πριν πάω να ξαπλώσω το βράδυ, και "τρέχω" από λινκ σε λινκ να δω πως γίνεται η ρικόττα, να δω τις φωτογραφίες της τελευταίας δημοσίευσης και να "δω" με τα μάτια σου πράγματα που μου είναι μακρυνά... Θα μου πεις και δικαιολογημένα, ότι κι εδώ στην εξωτική Μασαχουσέττη, έχει τοπία, προϊόντα, και διάφορα άλλα τέτοια που θα έπρεπε να με κάνουν να γράψω γι' αυτά... ε, δε νομίζω να το έκανα τόσο όμορφα, όσο εσύ!! Συνέχισε γιατί ό,τι "ανεβάζεις" είναι σκέτη απόλαυση!!! Μπράβο!! Ευχαριστώ!!

    ReplyDelete
  17. Μπράβο σου!
    Συγχαρητήρια

    ReplyDelete